Oruç tutmanın mendup olduğu günler ;
Şevval orucu ; Ramazan ayından sonra ki aydır. Şevval ayında istenilen günlerde 6 gün oruç tutulması menduptur.Bu günler peş peşe olmayabilir.
Aşûre orucu ; Muharrem ayının 10. gününe âşûrâ denir. Ancak bu orucu sadece 10. gününde tutmak doğru görülmemiş bir öncesinde ve bir gün sonrasında da tutulması gerektiğini söylemiştir Hz. Peygamber.Hz. Peygamber ramazan orucu farz kılınana kadar müslümanlara bu orucu tutmalarını emrettiği rivayet edilmiştir.
Her Ay Üç Gün Oruç ; Her ayın 13 , 14 ve 15. günlerinde oruç tutmak ; Bu günlere eyyâm-ı bîd denir.
Pazartesi , Perşembe orucu;,
Zilhicce orucu ; Zilhicce ayının ilk 9 günü tutulur. Zilhicce ayının 10. günü kurban bayramının 1. günüdür. Fakat hacda olanların 9. günü (arefe günü) oruç tutmaları mekruh görülmüştür.
Haram aylarda oruç ; Zilkade , Zİlhicce , Muharrem , Recep aylarında Perşembe , Cuma , Cumartesi oruç tutmak müstehaptır.
Şaban orucu ; Peygamber efendimiz en çok orucu şaban ayında tutmuştur.Şaban ayının ikinci yarısında oruç tutmak bazı alimlere göre mekruh Şafii mezhebine göre haram sayılmıştır.
Dâvûd orucu ; Bir gün oruç tutup birgün tutmamak.Peygamber efendimiz en faziletli orucun bu olduğunu söylemiştir. Ve bu oruca savm-ı dâvûd demiştir.
Oruç tutmanın yasak olduğu günler ;
Ramazan bayramının sadece 1. gününde Kurban bayramının her gününde oruç tutmak haramdır. (Bir görüşe göre tahrimen mekruhtur.)
Hayız ve nifas hallerinde kadınların oruç tutmaları haramdır.
Sadece aşure gününde oruç tutmak mekruh , sadece cuma günleri sadece c.tesi gününde , nevruz ve mihrican günlerinde oruç tutmak tenzihen mekruhtur.
Şek günü oruç tutmak mekruhtur. Şek günü ; Havanın bulutlu olması gibi sebepler yüzünden şaban ayının 29. gününden sonraki günü şaban ayına mı yoksa ramazan ayına mı ait olduğu konusunda şüphe meydana gelirse bu güne şek günü denir.Şek günü nafile niyeti ile oruç tutan kişinin orucu geçerli olur , bu günün ramazan günü olduğu anlaşılırsa farz oruç yerine geçer.Peygamberimiz ramazan orucunu bir veya iki gün önceden oruç tutarak karşılamayı yasaklamıştır.Şek günü ramazan orucu niyeti ile oruç tutulması tahrimen mekruhtur.
İki veya daha fazla günü arada iftar yapmadan birbirine eklemek mekruhtur , böyle tutulan oruca savm-ı visal denir.
Kadının kocasından izinsiz olarak nafile oruç tutması mekruhtur.
Maaş veya ücret karşılığı çalışan kimselerde iş veriminin düşmesine yol açması durumunda , nafile oruç tutmamalıdır.
Hacılar eğer yorgun düşme ihtimalleri varsa zilhicce ayının 8.(terviye) ve 9.(arefe) günleri oruç tutmamalıdırlar.